Prawdopodobnie najlepszy
portal analityczny w Polsce
poświęcony energetyce

Dział: Technologie i innowacje

Dział "Technologie i innowacje" powstał aby przybliżać nowoczesne rozwiązania, które pomogą transformować polski system energetyczny jak magazyny energii, czy samochody elektryczne. Piszemy tu przede wszystkim o tych wynalazkach i technologiach, które są współtworzone lub rozwijane w Polsce i mogą mieć największy wpływ na kształt naszej gospodarki.

Partnerami działu są:

Jak zwiększyć pojemność baterii?

Uniwersytet Waterloo opublikował badanie na temat baterii Li-ion, w których anoda (ujemna elektroda) wykonana jest w całości z litu, a elektrolit wzbogacono składnikiem zawierającym fosfor i siarkę. Dzięki temu udało się uzyskać „dramatyczne zwiększenie pojemności baterii”.

Jak zasięg ma samochód zasilany słońcem?

Sono Motors to niemiecki startup, który zbiera pieniądze na masową produkcję samochodu elektrycznego Sion. Siona można ładować albo w ładowarce, albo po prostu wystawiając go na słońce – oto, jaki zasięg ma auto w zależności od miesiąca i ilości światła słonecznego docierającego do powierzchni Ziemi.

Ciężarówka Tesli zużywa tyle energii, ile polski dom przez 8 miesięcy

Naukowiec z Aurora Energy Research oszacował, że energia potrzebna do jednorazowego naładowania elektrycznego ciągnika siodłowego Tesla Semi zaspokoiłaby potrzeby 3 200 brytyjskich gospodarstw przez godzinę. Albo jednego przez 133 dni. A jak wyglądałoby to w Polsce? Naładowane do pełna baterie Tesla Semi zaspokoiłyby potrzeby przeciętnego gospodarstwa domowego przez… 245 dni.

Ukraina znosi akcyzę i VAT na samochody elektryczne

Ukraińscy posłowie właśnie przegłosowali w parlamencie zniesienie akcyzy i podatku VAT na importowane samochody elektryczne. Nowe prawo ma obowiązywać co najmniej do końca 2018 roku.

Jakie warunki musi spełniać instalacja, by można było ładować z niej samochód elektryczny?

Jakie minimalne warunki musi spełniać instalacja elektryczna domu, żeby można było z niej ładować samochód elektryczny? Jakie są wymagane parametry gniazdek?

Powstanie największa bateria na świecie

Największa bateria na świecie to magazyn energii Tesli wybudowany w południowej części Australii. Ma 129 megawatogodzin pojemności i ładowany jest za pomocą pobliskiej elektrowni wiatrowej. Hyundai Electric & Energy Systems chce pobić ten rekord: do końca marca przyszłego roku planuje zbudowanie magazynu energii o pojemności 150 megawatogodzin.

Europejskie „elektryki” na chińskich bateriach

Żadna europejska firma nie dostarcza baterii litowo-jonowych koncernom samochodowym. Powstająca w Polsce fabryka także będzie należeć do Koreańczyków. Europejskie koncerny chcą spowolnić elektryfikację transportu twierdząc, że w przeciwnym razie skorzystają tylko chińskie firmy. Czy słusznie?

Obowiązkowe gniazdka do ładowania aut w budynkach od 2025 roku

W grudniu 2017 roku w Parlamencie Europejskim wróci temat obowiązkowych gniazdek ładowania we wszystkich budynkach z parkingami. Niektórzy z europosłów chcieliby, żeby prawo zaczęło obowiązywać już w 2025 roku. Inni bronią właścicieli budynków i utrzymują, że nie stać ich na to rozwiązanie.

Obowiązek sprzedaży aut elektrycznych w Chinach

W elektromobilności Chiny zaczynają zostawiać resztę świata z tyłu. Już dzisiaj co drugie wyprodukowane na świecie auto elektryczne lub hybryda ładowana z gniazdka jeździ po chińskich drogach. Za dwa lata przynajmniej 10% sprzedawanych w Chinach aut będzie obowiązkowo ładowana prądem z sieci. Polska na tym tle wypada gorzej niż słabo.

Bitcoin – wyjątkowo energochłonna waluta

"Wydobycie”, czy jak mówią inni – „wykopanie” bitcoinów oraz obrót nimi pochłania już rocznie tyle energii, co średniej wielkości państwo. Weryfikacja tylko jednej bitcoinowej transakcji to odpowiednik miesięcznego zużycia prądu przez średnią polską rodzinę. Jak to się dzieje? Wyjaśniamy.

Ustawa o elektromobilności: istniejące ładowarki do rozbiórki?

Projekt ustawy o elektromobilności powstał po hasłem urynkowienia, ułatwień i ulg. Wciąż jednak zawiera zapisy, które zdaniem branży mogą prowadzić do zamykania istniejących już ładowarek. Jak to możliwe?



Zamów cotygodniowy newsletter